Pendahuluan
Kedudukan Sistem Pemerintahan di dalam Islam menjadi mukaddimah penting di dalam perbincangan tulisan ini. Ini kerana, sejak beberapa kurun yang lampau sehingga kejatuhan Khilafah Othmaniah Turki menyebabkan ramai manusia memahami pengertian agama hanya berhubung denngan rukun Islam yang lima iaitu mengucap dua kalimah shahadah, solat,puasa,zakat dan haji. Malahan perlaksanaan rukun-rukun ini pun dibiarkan kepada individu Muslim sendiri. Masyarakat tidak ada kaitan sama sekali dalam mengawasi individu dalam melaksanakan rukun-rukun tersebut. Dengan maksud lain seolah-olah rukun-rukun itu langsung tidak mempunyai sifat kemasyarakatan biarpun dalam hal zakat yang sangat nyata memerlukan campurtangan masyarakat.
Ada di antara sistem-sistem kemasyarakatan , di dalam kehidupan orang-orang Islam telah cuba mengambil bentuk agama. Perlu dilihat, terdapat perbezaan besar di antara 'memberi bentuk agama' kepada sistem berkenaan atau " tegaknya sistem berkenaan di atas asas agama". Sistem Pemerintahan Islam sentiasa cuba mengambil bentuk agama. Pandangan saya,sistem pemerintahan Islam dalam masyarakat Islam selapas zaman khalifah Ar-Rashidin adalah mengambil bentuk agama dan bukan diasaskan kepada dasar agama.Kedua-dua ini mempunyai perbezaaan yang besar.
Percubaan mencelupkan bentuk agama bagi sesuatu sistem tanpa mendasarkan sistem itu ke atas asas-asas dan prinsip-prinsip agama bermakna menggunakan agama untuk berkhidmat kepada sistem berkenaan, bukan sistem itu digunakan untuk berkhidmat kepada agama.
No comments:
Post a Comment